"VAD ÄTER MINA HÄSTAR FÖR FODER?"

Inget avancerat. Fri tillgång på gräs på sommaren. Fri tillgång på hö eller möjligen ensilage beroende på vad vi fått tag i under vintern. Helst vill vi hålla oss till gräs & hö då det passar Palles mage bäst.
 
Sedan ger jag faktiskt inget särskilt foder längre då jag inte tycker det behövs, istället får de en betfibermash från Granngården där jag blandar i mineralerna som de behöver, som till exempel selen. Eftersom att det är en mash så passar den bra att ta med även på tävling, då kan man blanda i så mycket vatten, salt & mineraler som behövs.
 
Betfibermashen till höger. Till vänster en enkel musli som jag har hemma perioder (även den från granngården), smidigt om man ska ta in hästarna snabbt och inte hinner blötlägga. De måste ju nödvändigtvis inte få något när de kommer in, men jag gillar att lägga något litet i krubban. 
 
Vi har aldrig gett våra hästar mycket foder, förr gav vi betfor & havre, men jag försöker att undvika stärkelse så gott det går för Palles mage som är åt det känsligare hållet. En period fodrade jag med St Hippolyte som också fungerade bra, men jag upplever att mina hästar klarar sig bra som det är med mash, mineraler & fri tillgång på grovfoder. Känner jag att de behöver mer en period kompletterar jag med lucern. Väldigt basic som ni hör, inga konstigheter, förutom detta utlovas dock mycket äpplen & morötter i foderstaten🤗
 
Har inga särskila mineraler jag alltid kör med, det blir lite olika märken. 

Kommentera här: