DAGENS RIDPASS; Noppe & Merry!

Noppe: Jag har inte ridit Noppe på ungefär en månad. Senaste gången var när vi var iväg på Pay n Ride. Sedan dess har han ridits av sin ägare samt haft en mindre vila. Jag har tyvärr inte hunnit rida honom mer, det hade jag gärna gjort annars.
 
Hursomhelst, han var väldigt rolig att rida idag. Vi jobbade mycket med att spåra och forma. Jag var väldigt noggrann med det idag. Mycket volter och hålla stenkoll på varenda kroppsdel. När jag började be om mer eftergift i innersidan och mer sug på yttertygeln så ökade han tempot. Där är det så många ryttare som direkt bromsar hästen "för att den springer iväg". Jag kommenterade inte hans tempoökning, det enda jag bryr mig om är hans arbete på volten. Jag fortsätter bara att be om det jag vill ha (dvs mer eftergift i innersidan och en yttersidan som orkar kliva runt & möta), kanske måste tempot ändras för att han ska kunna utföra det jag vill. Så var det denna gången. Med ett lite högre tempo så orkade han ge mig det jag ville och i takt med att han kom loss mer & mer så kunde vi senare variera tempot. 
 
Mitt mål med alla hästar jag rider är att de ska arbeta igenom kroppen. Verksamhet i handen hämmar det, det är så vanligt att man "grejjar" fast man inte ska eller behöver. Sitt ner i båten och rid istället, det är mitt motto, haha! 
 
Noppe efter dagens ridpass. På tisdag nästa vecka är vi anmälda till tävling!
 
Merry: Merry fick göra en hel del samlande övningar idag. Vi började lite lugnt med framdelsvändningar innan vi gick över till det tunga artilleriet som ryggningar, bakdelsvändningar och övergångar mellan skritt & galopp! Så det blev ganska korta men lite jobbigare sessioner. Han var duktig! Vi avslutade med att galoppera på nästan lång tygel för att sträcka ut ordentligt. Han är ju ganska kort och kompakt med stora muskler. Stretching är viktigt för alla hästar, men han är en utav dem jag tycker att det är extra viktigt på efter lite krävande arbete.

Idag hämtade & fixade jag iordning Merry själv. Extrahästarna är i regel alltid redo när jag ska komma och rida dem, men med hästar jag känner väl så är det i undantagsfall ibland jag som fixar allt efter överenskommelse med ägaren. Det måste vara minst ett år sedan jag tog hand om Merry själv, han såg lite förvånad ut men kom fram & hälsade samt luktade igenom hela mig noga, haha. 

Man måste väl ändå älska en rosa mule? Haha😍

Kommentera här: