HÅLLIDEJ; dagens dressyrträning *FILM*!

Ida-Hollys tur att hänga med på dressyrträning idag. Vi har bytt ställe att träna på, det passar bra för Ida-Hollys del som behöver träning i olika miljöer. Speciellt nu när vi i och med de inställda tävlingarna knappt varit på några nya platser iår. Det framgår inte på filmen men det händer mycket kring ridbanan, nu är det tredje gången vi tränar här och visst var hon tvungen att kika på alla ponnys, barn, cyklar & mopeder som kom förbi banan. Innan har hon blivit lite spänd, men inte idag. Så duktig tjej, från början till slut!
 
 
Vi tränade på allt det "vanliga". Först kollar vi vad vi har för dagen, och sedan jobbar vi på att förbättra det som vi vill ha mer av. När jag joggade fram så var hon stadig, i balans och i en trevlig "startform". Succesivt jobbade vi på att skapa mer genomsläpplighet i sidorna och rida ihop henne mer. Jag skulle säga att hon går i LB-form med snudd på LA stundtals. För stunden använder vi oss av böjda & raka spår, övergångar, framdelsvändningar och skänkelvikningar för att stärka och skapa mer. 
 
Jag får rida med väldigt lätta hjälper. Hon är otroligt lyhörd. Ibland förstår hon inte riktigt och försöker så att hon nästan spricker. Då försöker jag bara göra det som Ulla säger, det vill säga: "Sitt still och fortsätt att prata lugnt med dina hjälper". Så självklart, men det är inte så lätt att sitta still och ge tydliga & renodlade hjälper på en häst som skuttar omkring, men jag försöker. Gick riktigt bra idag.
 
Hon är så himla rolig, som jag njuter av denna häst!
 

Kommentera här: