RÖSTKOMMANDON

Smackningar och dylikt är ju inte tillåtet på dressyrbanan, eller tillåtet & tillåtet, men det innebär poängavdrag. Dock använder jag smackningar och andra röstkommandon under varje program jag rider. Jag säger dem så tyst så att domaren inte hör. På Merry har jag ett särskilt ljud vid travlängningarna, om han är lite "på" och jag använder skänkeln så finns risken för galoppinslag, men skänkel + ljudet gör att han inte tar fel. Palle har ett ljud för ryggning, det gör att han börjar rygga direkt eller är väldigt beredd på att rygga när hjälpen kommer. När jag tävlade Diva så hade vi ett ord för halt. Olika röstkommandon gör att mina hästar är beredda på vad som ska hända och gör att jag kan använda minimala hjälper. Oftast är det bara vid 1-2 moment där jag förstärker med rösten och vilka moment det är beror helt på hästen. Röstkommandon förbättrar kommunikationen och gör att programmet flyter bättre vilket innebär högre poäng🏆
 

Kommentera här: