DUKTIGA HÄSTAR!

 
Vilken sommarfeeling denna dag har bjudit på! Jag passade på att lapa lite sol medans jag red Palle. Innan någon säger något så red jag på gräs, och på vägen dit hade jag mer kläder på mig. Palle var jättefin. Underlaget lämnar lite mer att önska, men det blir mer jobb gjort där än på de hårda vägarna. Vi jobbade i galopp hela passet. Varierade mellan att rida längre raksträckor i en större galopp till mindre volter i olika steglängd & samlingsgrad. Red några vändor förvänd galopp och gjorde övergångar mellan skritt & galopp. Slängde in ett par raksträckor i mycket framåt galopp i lätt sits i en lite friare form och även arbetsgalopp i lång & låg form för att "skaka loss kroppen" emellan de mer samlade frekvenserna. Duktig kille!
 
 
Ida-Holly skulle jag egentligen också ha ridit idag, men grejen är att hon fick skav av min skänkel för någon vecka sedan. Så nu vågar jag inte rida henne i hoppsadeln eftersom att skänkeln riskerar att hamna på samma ställe. När jag rider i dressyrsadeln är min skänkel på en annan plats, så den funkar att rida i. På grund utav det så har jag låtit henne vila mer samt gå fler pass fri från ryttare. Bäst att vänta lite med att hoppa och rida mer ordentligt i hoppsadeln. Hon har aldrig haft en tendens till skav tidigare och har inte heller haft några tendenser till det efter den gången. Stackars tjej! Kände mig som världens elakaste ryttare, haha. Hursomhelst, egentligen hade jag kunnat rida i dressyrsadeln idag men jag fick ett infall och valde att longera istället. Hon fick travhoppa ca 120cm ett par gånger, det gjorde hon super!
 
Nu är jag klar med hästarna för idag, näst på tur att tränas är mig själv. Snart ska jag rulla mot kvällens Tabata-pass!

Kommentera här: