PALLE; dagens hoppträning *FILM*

Palle har inte hoppat särskilt mycket eller stort iår. Det var inte stort idag, men ändå riktiga hinder. Sist vi hopptränade (ca en månad) sedan så blev han lite trött. Eftersom jag inte hunnit hoppa honom ordentligt sedan sist så var jag beredd på att det kanske skulle bli lite kämpigt idag igen. Men det blev det inte, han kändes superfräsch! Det är ju inte direkt så att vi legat på latsidan heller, vi har galopperat mycket på stora ytor, dressyrtränat och hoppat små hinder vid flera tillfällen.
 
Vi började träningen som vi alltid börjar, nämligen att galoppera över upphöjda bommar. Denna gången hade vi en lååååååång båge ner till bommen. Hur bommarna är placerade varierar, idag var det medvetet långa anridningar för att vänja ögonen inför eventuella tävlingsstarter.
 
Jag fick en bra känsla på Palle redan från början. Han kändes så himla med mig idag, han blev aldrig "tom", stark eller springig under hela hoppträningen. Inte för att det är någon sensation i sig, han är ju en ganska väl förberedd och välriden häst om jag får säga det själv. Men självklart blir man glad när det mesta sitter. Idag var det nog torsdagens dressyrträning jag hade att tacka för det fina utgångsläget. 
 
Efter att vi hoppat över bommarna så lade vi ihop dem och någon linje innan vi gick vidare till att hoppa en bana. Ni kommer att se banan två gånger i filmen. En gång på lite lägre höjd och en gång på en lite högre höjd. Den första banan börjar 28 sekunder in i filmen och jag tänkte att jag skulle ta er igenom den:
 
Banan börjar med en högersväng in på medelinjen där vi hade en linje med tre hinder, tre galoppsprång mellan varje. Kändes bra redan när jag svängde in på linjen, han var fint på båda tyglarna, kom runt i svängen och var snabbt rakriktad mot första hindret. Han hoppade igenom linjen okomplicerat. Efter linjen rider vi ut i vänster varv för att sedan göra en "volt tillbaka-liknande väg" och byta galopp över bommen. Vi landar i höger galopp och därefter kommer oxern ganska fort ur höger sväng. Efter oxern red vi fyra galoppsprång fram till räcket (där han blev något platt) för att sedan rida två galoppsprång fram till de två studsen. Efter studsen kommer nästa bom väldigt fort. Vi landade i vänster galopp vilket är lätt hänt när han går isär lite (som han gjorde på räcket innan studsen). Jag borde ha suttit upp lite mer och ridit en mininal förhållning på yttertygeln, då hade han kunnat ge mig höger galopp utan problem. Men galoppen rättade vi på nolltid och galopperade över bommen som sedan följdes av fem galoppsprång fram till kombinationen och sedan ytterligare fem galoppsprång fram till den avslutande bommen. Jag tycker att han gjorde den avslutande linjen bra redan första gången vi red banan, men det blev helt klart ännu bättre när vi red banan andra gången. Vissa saker blev bättre i första rundan, medans andra saker blev bättre i den andra rundan. Gemensamt för båda rundorna var att vi fick lite långt till räcket som var emellan oxern och studsen. Därför avslutade vi också med den linjen, tanken var aldrig att "nu gör vi om det och jagar fram oss till räcket". Ifall jag gör det så försätter jag honom ur balans och han blir springig och hetsig, istället red jag honom ungefär som innan men försökte att aktivera galoppen lite bättre. Det gjorde att språngkurvan blev bra mycket bättre sista gången. 
 
 
Mitt fokus innan jag börjar att hoppa Palle är att skapa en eftergiven häst som galopperar balanserat i rytmen, före & efter bommar. "Hela hjulet ska tugga runt" som jag brukar säga. Palle är en liten häst som kan bli het & snabb på hinder om jag inte tar kontroll över varje steg och RIDER honom. Det svåra är att han också kan bli "tom" och kännas lite "off", och han kan växla fort mellan dessa. Därför är det viktigt att jag inte lutar mig framåt och "släpper honom". Jag måste sitta kvar på rumpan, sätta takten och inverka hela vägen. Ligger vi lite stort så överfaller jag honom inte med drivning för att jaga fram honom till avsprångspunkten. Då försätter jag honom ur balans och han blir springig. Jag försöker istället att "putta ut" steget så mycket jag kan utan att tappa takten. Hellre att han är kvar i rytmen men att han från en balanserad och bra galopp får ta ett litet större språng. Galoppkvaliten skapar förutsättningarna för bra språng och galoppkvaliten går före några centimeter hit eller dit i avsprångspunkten. Det är Palles jobb att hoppa, och mitt jobb att ge honom de bästa möjliga förutsättningarna att klara hindret. Det är denna ridning som Jens fått mig att verkställa på Palle och vi har blivit ett helt nytt ekipage sedan vi började att träna för honom. Det är bara så kul och jag är verkligen supernöjd med dagens träning!

Kommentera här: