DAGENS DRESSYRTRÄNING; Palle & Ida-Holly!

Idag var det äntligen dags att träna för Ulla igen! Det var verkligen SÅ välbehövligt. Nu känns det som att jag & hästarna är "on track" igen. 
 
Palle: Palle är ju lite ur form just nu. Och det är inte najs, haha. Han känns som en sten att rida på. Platt och drar mer än gärna ihop & upp nacken. Men han känns vid gott mod, ärtig och redo att ta i igen. Equiterapeuten lossade på spänning i ryggen förra veckan. Det betyder egentligen att alla kämpiga ridpass som jag hade med Palle innan vi kom dit var bortkastade. De gjorde ingen nytta liksom. Så närmare en månad utan det arbete jag vill ha i honom. Det sätter sina spår, speciellt på honom som sagt. Så vi jobbade endast med rakt & böjt spår. Hitta ramen, hitta eftergift i sidorna. Som Ulla sa: "Han är inte DÄR, och jag förstår att han känns både tom och stark på samma gång, men SÅ långt ifrån är han inte". Hon frågade om mina planer framöver och jag viskade nästan fram att vi skulle starta MSV C om ett par veckor. Vi känns så långt borta från det, men det trodde hon inte var några problem. Det är ju vardagsarbete så fort han kommit igång igen. Vi jobbar oss tillbaka sakta men säkert. Palle vet ju vad jag menar, nu ska bara kroppen komma ifatt. Den svaga länken just nu är vänster bakben. Så det ska jag tänka på lite extra på framöver. Hursomhelst, dagens träning var verkligen så nyttig för oss båda och precis lagom intensiv. Palle blev lagom trött men framförallt väldigt NÖJD & harmonisk efter träningen. Bästa killen, han kämpade på så bra idag.
 
Ida-Holly: Ida-Holly kändes riktigt fin! Till skillnad från Palle så är hon under utbildning på ett annat sätt och kanske inte alltid förstår exakt vad jag menar, även om jag känner att hon verkligen gjorde det idag. Hon började lite trippig och "höll" liksom lite i kroppen. Vi fick rida mycket övergångar och olika vägar. Även sidvärtes i galopp. Hon gjorde väldigt fina galoppfattningar och kom ihop mer & mer i kroppen ju längre träningen fortskred. En riktig toppenövning som vi gör på henne är att flytta sidvärtes på volt och i detta göra övergångar mellan skritt & trav. Då får jag henne att sätta lite. Hon har ju en lång och rak rygg, lite utav en planka. Så nu handlar det om att försöka skapa lite "båge". Om man jämför henne med Palle så är hon väldigt mycket mer reaktiv. Jag lägger på skänkeln och helt plötsligt flög rumpan ut två decimeter. Det gäller att själv vara stadig och hålla tungan rätt i mun. Däremot så är det inte lika fysiskt krävande att rida henne. Hon är bekvämare men också väldigt mycket lättare för hjälperna. Hon har verkligen blivit jätterolig att rida. Älskar att träna med henne!
 

Kommentera här: