DAGENS TÄVLING; Hållidej & Dultymor!

Är ni redo för ett megabauta-inlägg om dagens tävling, haha? Den här gången orkar jag inte dela upp bilderna och portionera ut dem. Vi kör allt i ett bräde. 
 
Om vi sammanfattar tävlingen lite snabbt så blev det två rosetter med hem. Hållidej hade ett nedslag i 90cm och en felfri runda i 100cm. Dolly hade en felfri runda i 90cm och ett nedslag i 100cm. Jag är mycket nöjd med båda hästarna, som vanligt, haha.
 
Tävlingen gick av stapeln på Mantorpstravet. Det betydde att vi fick rida fram på travbanan. Tidig morgon, dimmigt och så en travbana tillsammans med Hållidej. Det finns ju värre sätt att börja dagen på😉 När jag började att rida fram Hållidej slogs jag av vilken dröm hon är. Hon är verkligen min drömhäst❤ Och tänk vilken tur jag har som inte bara har en utan TVÅ drömhästar i stallet. 
 
Färdiga på travbanan. Här är vi på framhoppningen! 
 
 I väntan på startsignal.
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Hållidej ett nedslag i 90cm och felfri 100cm🥰

Ett inlägg delat av Ellen Källgren (@ellenkallgren) 19 Sep 2020 kl. 5:36 PDT

 Hållidej i 90cm.
 
Framridning, framhoppning och 90-klassen flöt på precis som vanligt. Inga konstigheter. Banan var stor och utsmyckad med blommor, ifyllnader & reklam. Hållidej har mest varit på väldigt små tävlingar, men hon bekymrade sig inte om banan. Jag fick en jättebra känsla i 90cm. Vi kom perfekt på varenda hinder, behövde knappt göra något. Hindren bara kom och allt stämde. Tyvärr ett nedslag. Typiskt "unghäst-riv", hoppade lite för lågt. Hon blev lite överraskad och var noga med att inte göra om samma misstag. 
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Dolly felfri 90cm och ett nedslag i 100cm idag⭐ Så duktig tjej, som vanligt så är senaste tävlingen förra gången jag red henne😅 #Dultymor

Ett inlägg delat av Ellen Källgren (@ellenkallgren) 19 Sep 2020 kl. 5:26 PDT

Dolly i 100cm.
 
Innan det var dags för Hållidej att hoppa 100cm så var det Dollys tur att starta både 90 & 100cm. Det var tur att Dolly startade efter Hållidej i 90cm. Då hann hon ledas ganska länge innan. Jag kunde nämligen se på henne direkt efter att hon kommit ut ur transporten att hon skulle ha extra mycket sadeltvångskänningar idag. Det gick bra att sitta upp, hon spände sig, men tyckte det var okej efter några steg. Jag vet inte om det hade gått att sitta upp direkt när vi kommit... Så det passade verkligen att hon leddes medans jag tävlade Hållidej som sagt.
 
Dolly gjorde två lite röriga rundor, lite struligt med galopperna. Hon hoppade otroligt väl, men kunde då inte riktigt hålla fokus på att landa i rätt galopp. Bytena satt inte riktigt heller. Trots lite "meck" med att fixa rätt galopp så visade hon fina språng. Kraftfulla språng igenom kroppen. Kändes häftig. Jag tabbade mig i 100cm eftersom att det var lite rörigt, annars hade hon varit felfri där med. Jag slogs ändå av hur städat och "fint" det såg ut på filmen. Trots att det inte riktigt gick som smort så satt jag lugnt (kändes som jag var överallt, haha) och visar henne fram till hindren, väl där gör hon ju ett strålande jobb. Helt otroligt att hon kan hoppa så fint med tanke på den historia hon har, men också hur lite jag rider henne. Senaste gången jag red henne var förra tävlingen, däremellan är hon skogsmulle. Vi kan bättre men jag är väldigt nöjd med vår insats!
 
Efter att Dolly hoppat 90 & 100cm så var det dags för Hållidej att göra sin start i 100cm också. Här värmer vi upp för andra gången, som ni ser har dimman lättat. Inte långt efter detta så sprack det upp och blev jättefint väder.
 
 Påväg mot framhoppningen.
 
Ytterligare en okomplicerad framridning & framhoppning.
 
Snart dags! Påväg mot insläppet till tävlingsbanan.
 
Låter lite tjatigt, men även Hållidejs runda i 100cm kändes bra, haha. Felfri som tidigare nämt. Det märks att hon fått mer ork, 100cm börjar "sitta i kroppen". 100cm kändes precis som rundan i 90cm väldigt enkel. På det stora hela finns det ju självklart saker att förbättra, men jag är så otroligt nöjd med att vi gång på gång visar upp harmoniska rundor. Vi känns så sammansvetsade redan. 
 
Självklart avslutade vi med rosettbilder. Vi får väl se, men jag tror (vet😂) aldrig att jag blir för gammal för ta dem😉

Kommentera här: