HÅLLIDEJ; kvällens dressyrträning!

 
Älskling😭❤️ Våran Ida-Holly var bara så duktig på kvällens dressyrträning. Hon är väldigt känslig. Bland de känsligare hästarna jag ridit. Det kommer kanske som en överraskning för många av er. Hon ger ju ofta ett väldigt coolt intryck. Och hon är ju cool, men också känslig. Hjälperna jag ger henne är verkligen med fingertopparna. Det kan lätt köra ihop sig, men idag höll jag tungan rätt i mun och var tillräckligt mjuk, precis och tydlig med mina hjälper för att hon skulle behålla lugnet och våga vara kvar och jobba med mig. Ett mål för framtiden är att hon ska känna sig 100% trygg i arbetet. Att hon alltid kan lita på att jag kommer att vara rättvis och lyhörd. 
 
Efter att jag värmt lite i alla gångarter med Ullas ögon på mig så löd dialogen såhär: 
 
Ulla: "Är hon acceptabelt i balans?" 
 
Jag: "Ja". 
 
Ulla: "Rätt. Är hon acceptabelt i ramen?"
 
Jag: "Ja". 
 
Ulla: "Rätt. Är hon acceptabelt på väg in i handen bakifrån?"
 
Jag: "Ja". 
 
Ulla: "Rätt. Är hon acceptabelt lösgjord och rakriktad?" 
 
Jag: "Nej". 
 
Ulla: "Rätt." 
 
Min tränare frågar mig ofta innan hon ger mig svaren. På så sätt får hon svar på hur medveten jag är om situationen. Efter att hon frågat mig frågorna ovan så frågade hon om jag kunde känna VAD som felade, alltså vad som brast i lösgjordheten. Jag var inte säker, och då sa hon: "Rid och känn efter lite till, jag säger det jag ser sen". Ulla har verkligen lärt mig att KÄNNA och oftast känner jag samma sak som hon ser. Men ibland får hon rätta mig. Och det är då jag utvecklar min känsla. I slutändan ska nästan alla ridpass göras utan tränare, och då måste jag kunna förlita mig på min känsla & kunskap. Och det är verkligen en av många saker som Ulla utvecklat hos mig.
 
Som dialogen ovan skvallrar om så blev det fokus på just lösgjordet och rakriktning. För att kunna rakrikta måste man lösgöra och det gjorde vi genom att rida rakt & böjt spår samtidigt som jag fick hjälp med att styra in delarna på plats. I vänster varv har hon tidigare viljat flyta ut vilket gjort att jag haft lite extra mothållande ytterskänkel. Men det har blivit lite för mycket, och nu var hon en aning innanför med bakdelen istället. Tänk att så lite gör så stor skillnad när man sedan får koll på det. Som att suga in magen när man gör sin styrketräning istället för att låta den hänga ut. I detta gjorde vi också övergångar mellan skritt & trav samt trav & galopp. Hon kämpade på jättebra och trots att vi "bara ridit runt" utan att göra några häftiga övningar så blev hon jättetrött eftersom att hon aktiverat RÄTT muskler. Så nyttig och viktig träning. Så glad över att ha Ulla. Tänk så fel det hade blivit annars, haha. 

Kommentera här: