HÅLLIDEJ; dagens dressyrträning!!! *FILM*

Dagens dressyrträning för Ulla var mycket givande. Dels för mig & Ida-Holly, men också angående min syn & bedömning av valacken som jag provred igår. Vi analyserade filmen från hans 3-årstest flera gånger. Vi får se vad som händer...
 
Tillbaka till dagens dressyrträning. Ida-Holly var så himla fin! Är hon lika fina nästa gång så ska vi börja jobba med galoppombyten, hur sjukt är inte det?! 
 
Vi fokuserade på galoppen idag. Red mycket volter, svängar och sidvärtes. Vi har inte gjort så mycket sidvärtes i galopp innan, det tycker hon är jobbigt. Jag har jobbat lite med det på egen hand under de senaste ridpassen, det märktes. Jag tycker att vi är på god väg mot en riktigt snygg skänkelvikning i galopp. Efter att vi gjort 2-3 skänkelvikningar i galopp så red jag ut steget och lät henne vara lite friare innan vi red in henne i lite mer samling igen för att antingen ta ytterligare någon skänkelvikning eller bryta av och pusta. Nu har vi kommit till den punkten där vi faktiskt kommer till ett visst mått av samling, och då är det viktigt att hon får stretcha och andas ut lite oftare. Musklerna får inte bli korta & stumma, viktigt att hålla det dynamiskt så att vi stärker henne på ett bra sätt. Jag tycker att vi lyckades väldigt bra med det idag. 
 
Jag har lite problem i höger varv. Jag tycker att Ida-Holly på ett sätt är svårare åt det hållet. Jag hade samma problem på Palle, dock är han lite stadigare i sig själv, det får inte riktigt samma konsekvenser.  Jag själv behöver bli mer rakriktad för att kunna jobba henne på bästa möjliga sätt. Hon kan ju inte vara mer rakriktad än vad jag som ryttare är. Det blir lite bättre när jag sneglar lite utåt och ger f*n i att ta åt mig innertygeln. Det får bli min läxa den kommande tiden!
 

Kommentera här: