I HUVUDET JUST NU

Sammanställt de 3 viktigaste sakerna jag har att tänka på när jag tränar Ida-Holly just nu. Här kommer dem: 
 
🌸Hula hula. Ja med höfterna då alltså. För att följa henne mjukt i traven så måste jag låta mina höfter dansa med henne. Det är när jag låser höfterna som jag börjar studsa upp och ner. 
 
🌸Säg vad hon ska göra. När Ida-Holly blir lite stressad får jag inte bli avvaktande eller spänna mig med henne, istället ska jag bara lugnt fortsätta berätta för henne vad jag önskar. Då blir hon trygg. 
 
🌸Titta utåt. Jag vill ta lite i höger tygel, vika mig en aning i höger sida och skjuta över min vikt till vänster sida när jag rider i höger varv. Jag vet inte vad som kommer först, haha. Kanske är det också att jag drar upp höger knä något när jag försöker inverka med innerskänkeln. Jag får kämpa lite för att hon ska forma, och när jag drar upp höger ben så tippar jag automatiskt över till vänster skinka. Men, genom att titta lite till vänster/snett utåt och släppa ner höger knä så hamnar vikten nästan automatiskt rätt i sadeln. När jag lägger vikten rätt är det lätt att ta kontroll över min innerhand. För att hon ska kunna ge mig det jag vill ha så är det ju en förutsättning att jag sitter rätt och inte ändrar på mig bara för att det tar emot. 
 

Kommentera här: