20 FRÅGOR OM PALLE

1. Namn och ras

Heart Paal - Svenskt varmblod/halvblod. Efter Heartbeat - Palermo. 

2. Född?

2007

4. Bästa egenskap?

Han är så intelligent & personlig. Älskar att träna & tävla. Glad! 

5. Sämsta egenskap?

Lite elak mot andra hästar i hagen. Funkar oftast bra men han är ingen som "hotar" utan är det något som inte passar så smäller det direkt. Och likadant kan det vara i ridningen, blir han provocerad så kan han få "psykbryt".  

6. Favoritgodis?

Tror att äpplen, morötter och godisar från hästbutik ligger lika. 

7. Meriter?

Han kom 2:a på riksföl som bebis & gick 5-årschampionatet i hoppning med sin förra ägare/uppfödare. Startad med mig upp till 130cm felfritt samt placeringar upp till 125cm. 4:a på DM i hoppning. Placerad i två av tre starter gjorda i Fälttävlan (H90) samt placerad i MSV C dressyr. Kvalad till MSV B. Palle var även den häst som jag red på uttagningen till Talang Småland där vi sedan var en utav dem som blev uttagna. 

8. Olater?

Jadu...haha. Han har väl inga direkt invanda olater men han säger vad han tycker om det behövs.Särskilt om saker går för långsamt, han är ganska otålig. Han kan även "bitas" i dragkedjor, luvor & liknande samt vara lite "påig" men det är en del utav hans personlighet. 

9. Storlek i täcken?

135/145.

10. Storlek i träns/grimma?

Cob/Full.

11. Hur ser det ut i stallet?

Han står i ett litet stall här hemma med 4 boxar.

12. Favoritborste?

Mjuk borste tror jag eller magic brush om det det kliar.

13. Favoritställe att bli kliad/borstad?

Halsen/manken men han är inte mycket för borstning överlag. Men han älskar att bli pillad på, speciellt på mulen. 

14. Vad får han för foder?

I stort sett fri tillgång på hö. Salt & mineraler. Nu när han äter gräs så har han inte fått något annat foder men tidigare så har han ätit foder från St Hippolyt eller granngården (lucern, mash). Det har inte behövts att komplettera så mycket innan så det är mer en mumsbit när han kommer in på kvällen eller när han är iväg på tävling. 

15. Hur länge har jag ägt honom?

Snart 6 år.

16. Mina mål?

Vi har uppnått våra "resultatmål". Jag ville rida en godkänd 130-runda samt MSV C dressyr på godkänd procent och det har vi ju uppnått. Jag har inga nya sådana mål som att vi ska nå ytterligare ett snäpp upp men däremot vill jag att vi ska fortsätta att utvecklas. Tror vi kan utvecklas mest i dressyren och det vore kul att bli ännu bättre och i takt med det göra ännu bättre ritter. Självklart vore det kul med debut i MSV B i framtiden. I hoppningen vill jag ha kul och såklart göra bra rundor på 1,10-1,20 nivå som det känns just nu. 

 Jag & Palle på Kalmar Horse Show när vi red en clinic för "Silver-Sara".

17. Utbildningsnivå?

MSV hoppning & dressyr.

18. Smeknamn?

Palle, Pallebus, Paleisha, Brutus, Bertil, Paaaaalie, Pallivanti, Pallis. 

19. Bästa hästkompis?

Hållidej.

20. En vanlig dag i min hästs liv ser ut så här:

Från maj-september/oktober lite beroende på väder så går han för det mesta ute dygnet runt. På vintern sover han i stall om natten. De går ut tidigt och kommer in sent. En vanlig dag sker ju oftast ett ridpass och det brukar vara en uteritt eftersom att jag inte har något ridhus och bara en liten bana som är lite väl liten för ett riktigt ridpass.

 Jag & Palle på Ydre-Grindens 70-årsjubileum när vi fick visa upp oss genom att hoppa över deras hinder.

Kommentera här: