MER OM DAGENS HOPPTÄVLING

 
Dagens tävling ägde rum i Mantorp, på Mantorps multiarena som ligger vid travbanan. Mjölby Ridklubb var arrangörer. Arenan är ganska ny och jag har aldrig tävlat där innan, men wow. Det var verkligen så fint!

Tävlingsbanan.
 
Eftersom att jag inte varit där innan passade jag på att kolla in framhoppningen och kika runt lite allmänt hur allt funkade medans jag gick banan. Jag gillade banan. Vi startade 115cm idag. Grundomgången sträckte sig mellan 1-8 (9 språng) och omhoppningen mellan 9-13 (6 språng). Så totalt 15 språng lång bana. Kombinationer i både grunomgång och omhoppning, ifyllnader och gav ett ganska "maffigt" intryck, men inga konstigheter egentligen. Utan en trevlig bana.

Gången mellan framhoppning & tävlingsbana samt framhoppningen.
 
Jag fick en väldigt bra känsla både på framridningen och framhoppningen. Ovanligt bra framhoppning. Jag får sällan en särskilt bra känsla där. Jag hoppade till och med maxhöjd på oxern, händer i stort sett aldrig😅 
 
 
Rundan är inte så mycket att se egentligen men länge sedan jag la upp film nu. På mig & Palle iallafall, haha. Tycker vi gör en bra runda. Ligger stort som satan på första hindret men vi klarade det med hedern i behåll. Glad över att jag inte jagade iväg han för mycket utan att han fick hoppa lite på styrka. Lite stort på 2:an & 4:an också men inget jag hänger läpp över. Tycker jag red bra där. Hellre ett & annat stort läge i början av banan än tvärt om, åtminstone på Palle. Efter det hittade vi helt rätt tempo och han var helt mellan skänkel & hand. Bara att tuta och köra. Strax innan det gula hindret börjar omhoppningen, såsade inte men var inte vild heller. Kändes bra. Det var mycket fel i klassen. Och vi var bara fyra tiondelar från segern. Red iallafall in på en tredjeplats och stannade där startfältet ut. 
 
Fika i väntan på prisutdelningen. 
 
Haha! Var tvungen att ta en lite kaxig bild och skicka till min hopptränare som i torsdags sa att jag bör sluta på topp 6. Det klarade vi ju med råge😃

 
Fick rosett, 300kr presentkort på K9 samt 280 kronor tillbaka på TDB. Vilket är anmälningsavgiften, blev en gratis tävlingsstart idag med andra ord. Härligt! Och jag är verkligen så nöjd med Palle, han var jätteduktig❤️ Nöjd med min insats med. Bra tävlingsdag! 

Kommentera här: