DET MAN INTE HAR I BAKBENEN HAR MAN I HANDEN

Hej allihopa! Just nu på väg mot dressyrträning med Ida-Holly. Hade två timmar på mig att fixa stallet, rida Palle och bli klar för att åka på träning efter att jag slutade jobbet. Gick precis😅
 
Palle gick ett pass på fältet idag. Han var verkligen framåt. Gick på ordentligt fram till handen. Lite stark. Och det är då det är så himla viktigt att inte ta de där små tagen i handen. Då svarar han direkt med att dra ihop halsen och bli "tom". Då är jag ju tillbaka på ruta ett. I slutändan är det inte där framme som problemet korrigeras, utan där bak. Då passade jag på att rida in honom i samlade och lösgörande övningar för att rida ihop honom & skapa "bågen" i honom. Stilla och tyst hand, det får känns lite stumt & starkt. När samlingen kommer så blir också kontakten bättre. Och ska man få en bra kontakt på Palle kan man inte hålla på att "joxa", han behöver en förutsägbar hand som han kan lita på om han ska hitta ro där. Kändes bra! Red tempoväxlingar i galopp, skänkelvikningar i galopp samt övergångar mellan skritt & galopp. Tänker mig ett liknande pass imorgon där jag förhoppningsvis kan komma till den sista övningen snabbare för att sedan bygga vidare från det. 
 
Känslan när himlen öppnade sig innan dagens pass och man inte har tid att vänta, som tur var blev det bara en skur. Var superfint väder när jag red. 

Kommentarer:


Linnéa:

Snygg och häftig header bild!

skriven


Kommentera här: