HÅLLIDEJ; dagens hoppträning *FILM*

 
Här kommer filmen från dagens hoppträning! Tredje gången vi hopptränar ihop. Jag har ju valt att prioritera tävling på henne under sommaren. Jag har egentligen inte hoppat något emellan starterna. Att träna på att tävla är en del utav unghästens utbildning, men det blir ju mer att jag visar henne runt hindren som varit 80-90cm & av mycket enkel karaktär. Tävlingarna har ju inte inneburit något finlir eller fokus på att förbättra vår hoppning. Det är dock det som vi ska fokusera på nu fram tills nästa säsong. 
 
Det märks att vi inte jobbat så mycket "ordentligt" med hinder, där behöver jag få in lite mer känsla. Bommar, kortare vägar (speciellt nu när det är inomhus) & lite högre hinder satte mig definitivt lite utanför komfort-zonen. Vi har ju inte gjort det ihop tidigare, dessutom är hon bara fyra år. Det kräver verkligen att jag har tungan rätt i mun, och det hade jag verkligen idag (om jag får säga det själv, haha). Ridningen satt verkligen. 
 
I början red jag lite för mjäkigt. Vågade inte riktigt fullfölja min ridning i anridningarna när hon blev lite lång. Istället kanske jag valde distansen som hon "valt". Det är väldigt små nyanser i galoppen som gör det och då är det verkligen guld värt att ha proffshjälp från backen. Jag fick rådet att "unghäst-rida" mindre, rida ihop henne lite till, vara tydligare med vad jag önskade och stå fast vid det hela vägen istället för att bara styra runt över hindren. Jag red nog lite mjäkigt i början i tron av att hon kanske inte riktigt klarar det än, men det gör hon ju visst. Och det är ju genom att påverka henne som jag kan ge henne de bästa förutsättningarna för att klara hindren bra. Inte genom att vara slapp. 
 
Men wow vad nöjd jag är. Hon var med mig hela träningen igenom och gjorde verkligen sitt yttersta. Hinder som dessa har hon aldrig hoppat innan. Kort & gott supernöjd med bådas insats, nu vet jag vilken känsla jag strävar efter och hur vi ska träna vidare. 

Kommentera här: