DODO; gårdagens Pay n Jump

Gårdagens resultat: Ett stopp i 60cm och en rivning i 70cm. Kort & gott spänd och lite rädd Dodo i 60cm. Rädd för allt runt omkring (blåste som bara den, saker fladdrade & lät) men förvånansvärt säker på hindren även om spänningen såklart syntes där också.
 
I 70cm var han helt annan häst, han började känna sig bekväm och spänningen var borta. Men, samtidigt som spänningen släppte så blev han också lite "slapp". Det ihop med att han inte riktigt orkar bära sig i det tempot som egentligen krävs (vi gick på rätt antal galoppsprång på distanserna, men han bör egentligen göra ett mindre) gjorde att det rann iväg för mycket i obalans och blev för mycket "hejsan-svejsan". Strul med byte av galopp och för mycket "vräka sig på". Dock riktigt fin sista galoppsprånget innan hindren och på hindren överlag.
 
Slutsats: Det var inte vackert. Jag vet dock att han är bra förberedd, han behöver träna på att hoppa borta & just därför gör vi detta (i kombination med att det är roligt). Ur den synpunkten var detta väldigt nyttigt, en bra erfarenhet som hjälper honom att bli ännu bättre på detta.
 
La upp några klipp på Instagram ifall ni vill få en glimt av hur det såg ut, bäddar in klippet här:
 
Annars tänkte jag ta er igenom gårdagen i bilder, blev många fina så vi får ta det i omgångar☺️ Här kommer dem: 
 Uääk! Första språnget på framhoppningen var lite "äckligt" tyckte Dodo. Såhär skulle han normalt sett aldrig göra hemma, men spänningen av att komma bort gör ändå en enkel grej som denna till ett lite mer spännande moment.
 
Jag kom på det lilla krysset många gånger. Han är vältränad och jag behöver inte tänka på att han kan bli trött eller att jag måste spara energi. Jag ville att han skulle vara 100% avslappnad innan jag gick vidare i min uppvärmning. På bilderna ser man tydligt hur han successivt blir mer & mer avslappnad.
 
Trots att han började kännas väldigt bra så var det ändå lite spänt att hoppa räcket för första gången, men redan på andra försöket så kändes han helt trygg med det. 
 
Efter räcket tog vi oxern. Den hoppade han fint från början.
 
Väntar på startsignal i 70cm, dagens andra klass. I klassen innan var han väldigt spänd i väntan på startsignal men inför andra klassen kunde jag skritta på lång tygel helt avslappnat. Skönt! Då vet man att den förra klassen "stärkte" honom & inte tvärt om. 
 
Nöjd & glad efter våra två starter❤
 
Fina Dodo. Det blev många fina porträttbilder. Får visa er resten i ytterligare 1-2 inlägg. Nu får det räcka för denna gång!

Kommentarer:


Beccyy:

Jätte fina bilder!

skriven


Kommentera här: