PALLE; dagens ridpass!

Idag åkte jag & Palle till ridhus för årets sista ridpass. Det var verkligen KUL att rida idag och jag känner mig löjligt nöjd. Sådär nöjd som bara en ryttare kan vara efter ett bra ridpass😉
 
Såhär såg dagens ridpass ut:
 
Skritt på lång tygel, ca 8 minuter. Sedan ungefär 5 varv trav i vardera varv lång & låg. Sedan ungefär 2 minuters skritt på lång tygel innan vi gick in på andra delen av uppvärmingen. 
 
Andra delen av uppvärmning blev ganska lång idag, ungefär 15 minuter. Jag började den andra uppvärmingen med lite skänkelvikingar i skritt för att sedan börja trava. Där vävde jag också in skänkelvikningar ihop med större volter. Så småningom växlade jag upp till galopp där jag lät honom galoppera runt fyrkanten i en större galopp, ungefär 3-4 varv åt båda håll. Sedan pausade vi i 5 minuter för att hämta andan inför första arbetspasset. 
 
Första arbetspasset innebar sedan lite jobb i trav. Jag satt ner för en gångs skull. Jobbigt på Palle kan jag lova. Trots det så fick jag en riktigt bra känsla, den nya sadeln gör det lättare för både mig & honom. Han har mycket mer flow och det är lättare för mig att "swinga med". Vi jobbade mycket med volter och öppna. Vänster varv kändes riktigt bra. Det var svårare i höger, men jag tycker att jag fick fatt på honom där också så småningom. I början fick jag tänka på att korta ner steget, göra många halvhalter och ha en något tillbakadragen och lite extra mothållande ytterskänkel så att vi inte får det yttre bakbenet utanför. När han börjat få flyt med bakbenen på rätt plats så var jag noga med att bibehålla den bärigheten samtidigt som jag bad honom att skjuta på mer. Då började det att likna något. Så småningom lät jag tyglarna glida ut ett par centimeter och så stretchade vi innan han fick ytterligare en paus. Jag skiljer på att jogga & stretcha. Att jogga är att ta sig framåt avslappnad & i balans. Stretcha är att bibehålla en viss bärigheten och "båge" igenom ryggen samtidigt som hästen får sträcka sig framåt & nedåt utan att trilla på näsan. 
 
Efter att vi pausat efter första arbetspasset så var det dags för nästa arbetspass. Jag började arbetspass nummer 2 med övergångar mellan galopp & trav. Både på böjt & rakt spår. Han växlade jättefint mellan gångarterna. Så småningom stannade jag kvar i galopp där jag jobbade med volter omväxlande med rakt spår. Började oftast på en 20-metersvolt för att sedan jobba mig till en mindre volt. Han kändes riktigt fin och vi avslutade med att vända som i en piruett några steg för att sedan rida rakt fram. Så småningom lät jag honom följa fyrkanten i galopp medans jag åter igen lät tyglarna glida ut för att stretcha efter det lite mer krävande arbetet. Efter en liten stund övergick vi till att jogga något varv både i galopp & trav med i stort sett helt långa tyglar. 
 
Vi avslutade ridpasset med 10 minuter skritt på lång tygel igen. Totalt ett ridpass på 65 minuter. Som jag nämnde i början av inlägget så är jag jättenöjd med dagens ridpass. Palle var verkligen på humör och jag gillade hur jag kom till ridning. Tänk så kul det kan vara att rida, haha😀
 
Palle innan dagens ridpass. När han har den där blicken då vet man att det kommer bli fantastiskt eller fruktansvärt😂❤
 
 Dagens skräll var att Palle inte gick på sitt vanliga bett och faktiskt gick BRA ändå. Palle går som allra bäst på Sprenger Flex Control. Det ihop med remontnosgrimma, micklem eller engelsk nosgrimma är det enda han riktigt trivs på. Tyvärr naggar han dock sönder gummit på dem när han är på sitt pigga humör... Idag kände jag för att testa detta tvådelade med "lock up" från Bomber ihop med det nya tränset "Lingus" från Hööks. Egentligen är detta bett ingen favorit, men ihop med detta tränset så gick det kanon idag. Skönt att ha ett alternativ så att vi inte alltid måste ta sönder bett som kostar ca 1000 spänn, vore bra om jag kunde spara ytterligare lite på dem. Jag är nog inne på bett nummer 8 eller dylilkt, tur att jag köpt många begagnade....

Kommentarer:


Jennie:

Fin häst

skriven


Kommentera här: