❤️VARM I HJÄRTAT❤️

Blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på hur Ida-Holly verkar gilla att jobba och kämpa för mig nu. För tro mig, vi har haft våra duster. När jag försökt påverka henne tidigare så har sparkat och sedan slagit om till korsgalopp. Hon har haft mycket attityd och sagt "SLUTA RÖR MIG" när jag försökt påverka henne till ett bättre arbete. Det släppte i höstas efter mycket jobb, hon har fortsatt lika fint nu under igångsättningen efter vintervilan. Känns underbart att vi blivit "kompisar", att vi är på samma sida och att vi har roligt ihop även när vi gör det lite jobbigare dressyrarbetet. Jag har kämpat för att vara bra & rättvis ryttare och nu känns det verkligen som att vi fått varandras förtroende. Vår relation börjar verkligen att lika något, underbart!
 
Ida-Holly har fortfarande åsikter och är tydlig med vad hon gillar & inte. Hon gillar till exempel inte att bli borstad alla dagar, och aldrig på huvudet. Hon hatar vatten i alla former, hon tycker till om lite allt möjligt helt enkelt. Och det är helt okej att tycka saker. Jag försöker alltid att vara både rättvis och respektfull. Jag borstar henne inte i ansiktet om det verkligen inte behövs. Istället kliar jag henne lite i pannan, eller snusar henne på mulen, det gillar hon. Jag tycker att det är onödigt att bråka i onödan, jag försöker alltid att gå mina hästar till mötes de gånger det är möjligt. Jag ogillar verkligen de ryttare som prompt ska göra det deras häst inte vill att det ska göra "bara för att". 
 
Ett exempel på när jag går mina hästar till mötes är Palle & klippmaskinen. Han är livrädd för att få sina ben klippta, och då väljer jag att strunta i det. Han ogillar att bli klippt överlag, men efter lite träning så kan jag nu klippa honom överallt utan att han håller på att skita på sig. Jag kan även klippa honom på benen fast med lite mer strul & stress. Men till vilken nytta? Vissa väljer att ha brottningsmatch när de ska klippa sin hästar på ben/huvud/öron. Jag väljer att berömma & vara tacksam över att han låter mig klippa resten utav kroppen. Jag brukar sällan klippa hela kroppen, och om jag gör det så delar jag upp klippningen i två delar eftersom att jag vet att han gillar det bäst. 
 
Jag menar inte att man ska vara "mjäkig" och strunta i allt där det tar emot. Hade jag gjort det så hade mina hästar varit odrägliga, haha! Jag har fått & får vara riktigt sträng ibland. Men det måste vara okej för en häst att uttrycka sina känslor och att vi som människor kan förstå dem och antingen kompromissa för att ge hästen en bra upplevelse eller sakta men säkert börja jobba för att ändra om hästens reaktion i den berörda situationen. 
 
Hästar tänker inte på vad man gör eller inte gör, utan hur man får dem att känna. Jag vill att de ska känna sig trygga & glada med mig. Palle hänger ju med mig på alla äventyr och vår relation är både stark & stabil, känns roligt att något starkare även börjar ta form för mig & Ida-Holly❤️
 
Senaste ridpasset som filmades. Kan kolla om & om igen. Älskar hur hon lyssnar & försöker samtidigt jag upplever henne både lugn, harmonisk och glad. Är hon inte fin?!

Kommentera här: