DODO; senaste ridpassen *FILM*!

 
Här kommer en video med arbetet från januari månad med Dodo. Många frågar mig hur jag tränar galoppen på travare, och här i filmen har ni en del utav svaret. Men anledningen till att vi ägnar oss mycket åt detta arbete är inte för att Dodo är en travare, utan för att detta är arbetet är nyttigt för just honom. På en annan travare kanske jag hade valt en heeeeeelt annan övning. 
 
Travare har generellt andra förutsättningar än ridhästar, MEN, de är fortfarande hästar och jag utbildar Dodo på precis samma sätt som alla andra hästar. Det är fortfarande utbildningsskalan som gäller! Finns ingen övning i världen som kommer "fixa" hästen. Vill förtydliga detta, får många meddelanden på Facebook & Instagram gällande detta.
 
Tillbaka till Dodo! Jag upplever att han är i en uppåtgående kurva just nu, han känns mer lösgjord. Det är bättre "rull" i gångarterna, han orkar driva på jämnare och man kan känna både takt & "dragläge". Just dragläget vill jag verkligen känna när det kommer till hoppning, viktigt att hästen orkar driva runt hela hjulet så att säga. Det ska inte bli "tomma" eller helt plötsligt springa iväg, och där är Dodo på riktigt god väg nu känner jag.
 
Det har varit så kul att rida denna kille det senaste. Han är så speciell. Ibland när det går lite trögt ett tag så kan jag tänka att jag får nöja mig där, att jag kanske kommit till hans "gräns", men så plötsligt överraskar han mig genom att visa att det finns "mer" och så tar utvecklingen fart igen. En riktig rolig träningskompis är vad han är!

Kommentarer:


Evelina:

Ser himla fint ut! Jag har inget att galoppera på just nu och blev så himla ridsugen när jag såg övningen.

Svar: Tack så mycket🌺
Ellen

skriven


Kommentera här: