DODOS UTVECKLING I BILDER...

Nio bilder från "då":
 
Jag har nog inte visat er bilderna från när jag började rida Dodo...Nu kanske ni kan förstå varför. Ni kanske också förstår varför jag lade ner mycket arbete innan jag också började att visa filmer. Jag ville helt enkelt inte ha en hatstorm efter mig😉 För er som vill se filmerna jag lagt ut så finns dem på min YouTube-kanal, ni kommer till den genom att klicka HÄÄR. Dodos filmer är märkta med "ridtravare".
 
Jag skriver ofta om hur duktig han är, han är en utav dem hästar som utvecklats mest, men det har inte varit lätt. Och det är fortfarande mycket som är svårt, som vi sakta men säkert jobbar på. Dodo har dock varit tydlig med att han älskar att vara ridhäst, och särskilt att vara hopphäst. Jag tror att just det lyser igenom på många utav de filmer jag visat. Han seglar ju över 120-125cm med spetsade öron & fantastiskt självförtroende. Då ger han en grym känsla. 
 
Det som var ett problem särskilt i början (utöver hans svårigheter i dressyr & markarbetet) var just hur extremt försiktig han var på hinder. Nästan lite markskygg. Han brukade vägra så fort vi ändrade bommarna några ynka centimeter. Att hoppa borta & över titthinder är fortfarande lite svårare än idag, men oj, det går egentligen inte ens jämföra läget nu mot då. Så stor skillnad är det. 
 
Nio bilder från "nu":
Lite skillnad va?😍
 
En anledning till att jag postar detta inlägget är att jag ofta skriver om hur mycket framsteg hästarna gör. Det kan ge sken utav att allting är ganska "bra" och att det hela tiden bara blir ännu bättre. Och det blir ju bättre & bättre hela tiden, men det kanske inte alltid är så "lätt" eller okomplicerat som man kan få bilden utav i bloggen. Jag har haft perioder & problem med mer eller mindre alla hästar jag ridit/rider. Vissa saker har jag skrivit om här, andra inte. 
 
Hursomhelst, jag tycker det är extremt kul att försöka få hästarna att prestera så bra de kan utefter deras förmåga och ambitionen som vi har med hästen i fråga. För att uppnå detta så är det viktigt att hästen mår bra och gillar träningen. Jag försöker alltid vara en ryttare som jag själv hade kunnat tänka mig att ha på ryggen om jag var en häst. Jag vill vara förstående, någon som lyssnar, respektfull, kärleksfull, trygg, sträng om det behövs, men framförallt rättvis. Det ska vara roligt & man ska gilla varandra!

Kommentarer:


Helena:

Precis! Viktigt att visa att det inte går spikrakt bra, och visa att man kan komma vidare på ett bra sätt. Tänker lika, fast brukar nog berätta om svårigheterna redan när de är aktuella oftast. Lycka till!

skriven


IA:

Han ser ju störtkul ut..Fin kille som visar upp "lite sportsligt ska det ju vara..Annars är det ju ingen sport"..

Haha..

skriven


Emma:

Roligt att du visar, men ännu roligare är ju att det faktiskt syns att man kan utveckla travare till ridhästar/hopphästar. Det sa jag redan (och gjorde) för drygt 20 år sedan, men då var det lite motvind 😏 vill jag minnas. 😂 Du har verkligen gjort ett kanon jobb med ... ALLA "dina" och dina hästar, inte bara Dodo. Fast det vet du redan att jag tycker.

Svar: Tack snälla😃💐⭐🤗
Ellen

skriven


Kommentera här: