MERRY; mer om gårdagens ridpass!

 
En liten film från gårdagens ridpass på Merry. Kan ni inte se klippet här på bloggen (men ändå vill se det) så får ni gå in på min instagram. Det enkla bytet på diagonalen är alltså det allra FÖRSTA enkla bytet som jag & Merry gör ihop. För att vara första försöket så kändes det ju väldigt självklart. Jag hade inte skämts för att visa upp det på tävling. Jag nötte inte vidare på de enkla bytena utan fokuserade mer på grunden till de enkla bytena, det vill säga övergångar mellan galopp & skritt. Endast andra gången vi tragglar övergångar mellan skritt & galopp ihop, det är jobbigt för honom, men han gör verkligen ett himla bra jobb. Vi är på G, MSV C känns helt klart inom räckhåll. 
 
Det känns verkligen som att Merry blir mer komplett för varje dag. Vi fortsätter att jobba mot MSV C genom att bekanta oss mer med momenten samtidigt som vi jobbar på grundridningen. Gäller att jobba lite extra på att få honom att "suga i" på höger tygel som kan bli tom ibland. Tycker att jag kan rida fram honom bra till höger tygel i vänster varv, lite svårarare att få till det i höger varv. Upplever det lite som att han stoppar vänster bakben lite utanför sig istället för att "stå på det" i höger varv, det resulterar i att han hänger lite på vänster tygel/yttertygeln. I första anblick kan det verka trevligt att han är lätt i innerhanden och tar ordentligt med stöd i yttertyglen... Men i själva verket är det på grund utav en liten skevhet/svaghet han har.
 
När jag talar om grundridning pratar jag om mer än att bara gasa, bromsa & styra. Jag pratar om takt, kontakt, balans & lösgjordhet. Hästen ska bjuda jämnt på båda tyglarna, vara genomsläpplig och där med också kunna spåra & forma korrekt. Rytm och bjudning ska vara detsamma i svängen som på raksträckan. I detta ska man sedan styra kunna styra på hinder (eller rida in en rörelse), då har man gett sin häst bra förutsättningar för att använda sin kropp hållbart och klara hindren/rörlesen på ett bra sätt. Grundridning är inte något du blir klar med utan det följer hästen genom alla utbildningsnivåer. "I det enkla bor det svåra som gör det svåra enkelt" som en betydligt kändare ryttarprofil än jag uttryckte det ganska nyligen på Instagram vilket jag tycker är en väldigt träffande beskrivning av just grundridning. 

Kommentera här: