ONSDAGSTANKAR OM DETALJER & GRUNDRIDNING⭐

Innan varje dressyrträning så brukar min tränare fråga om det är något särskilt jag vill träna på. Jag svarar alltid samma sak. Att jag vill jobba grunderna. Och tur är väl det för jag hade inte fått rida in i några rörelser om inte grunderna hade varit tillräckligt bra. 
 
Att hästen spårar & formar på en volt är grunden till så många rörelser. Hästen ska vara formad precis som den är på en volt i allt från sluta, öppna, bakdelsvändningar, piruetter i skritt & galopp och så vidare. När Palle är perfekt på volten i rätt samlingsgrad så är det inte komplicerat att göra en tredjedel av en piruett eller rida arbetspiruetter. Om det däremot skulle brista i hans eftergift så kommer vi att få problem med rörelsen. Ibland kan det kännas "ok" på volten, men i själva verket har jag inte varit skicklig nog att känna att han inte riktigt är "där". Då kommer säkerligen den kommande rörelsen att avslöja oss. Kanske välter han runt i piruetten, eller så kan det bli svårt att vända. 
 
På dressyrträningarna så får jag verkligen chansen att jobba på detaljerna. Min tränare har ögon som en hök och hjälper mig att hitta rätt även i de minsta detaljerna. Till exempel, i vänster varv så spårar han, men han har också lätt för att tippa in sin vänster höft något. Han lutar lite. Det är inte så pass att han går innanför med bakbenet. Men han är inte fullt eftergiven. Han kommer inte riktigt "ut och runt skänkeln". Det just de små detaljerna som gör så stor skillnad. Jag tror att många ryttare som sysslar med avsutten träning på ett bra sätt också kan känna igen sig i hur otroligt små skillnader i teknik eller sätt att utföra övningar på kan göra en STOR skillnad i muskelarbetet. Och det är en utav de sakerna som jag verkligen tycker är RIDNING. Att kunna sätta hästarna i bra arbete utefter individens förutsättningar & behov in på detaljnivå.  Det är ju detaljerna som gör helheten. En detalj gör inte helheten, men alla små detaljer bildar tillsammans en helhet⭐ 
 
Palle & jag december 2019. 

Kommentera här: