HÄSTENS PERSONLIGHET

 
Jag har pratat lite med Clears ägare (minns ni Clear som jag hoppade och tävlade förra året?) och nu har vi båda en period där vi nördar ner oss i hästpsykologi🤓
 
Jag tycker det är roligt med personligheter. Och ett sätt att titta på hästens personlighet är att utgå från om de är mest drivna av vänster eller höger hjärnhalva och om de är introverta eller extroverta. 
 
Många hästar är ju inte konstant i en ruta. En personlighet är komplex och det är nog ofta så att man flera gånger kan utgå från mitten och sedan kan se åt vilket håll ens egna häst drar snarare än att de är fast på en viss plats i kvadraten.
 
Palle & Ida-Holly är väldigt olika, men jag placerar dem ändå på ungefär samma plats i kvadraten.  
 
 
Jag skulle säga att både Palle & Ida-Holly i regel styrs mer av sin vänstra hjärnhalva även om de såklart reagerar instinktivt med sin högra hjärna ibland. Och då kan det hända ganska mycket just eftersom de båda är extroverta också. När vi var på kliniken med Palle senast så blev han orolig och då är han en sådan som nästan springer över en. Allt kommer ut. Corven som jag hade var väldigt introvert och han hade stått som ett ljus i samma situation men med en massiv inre stress istället. Jag har haft hästar åt alla möjliga håll & kanter men skulle nog vilja påstå att jag föredrar just den typen av hästen jag har nu, nämligen de som är extroverta och drar åt vänster hjärnhalva. 
 
Är din häst extroverta eller introvert? Använder den höger eller vänster hjärnhalva mer? 

Kommentera här: