HÅLLIDEJ; gårdagens ridpass!

 
Ida-Holly som hoppade så duktigt i helgen fick vila helt måndag & tisdag. Igår kväll åkte vi till hemmaklubbens stora bana och red ett förberedande dressyrpass inför dagens dressyrträning. 
 
Hon känns verkligen kanon just nu, men lätt är det verkligen inte. Just nu försöker jag att få ordning på övergångarna mellan trav & galopp. Övergångarna uppåt = kanon. Själva brytögonblicket ned till trav är också riktigt bra nu efter att hon fått lite hjälp med kroppen, MEN efter det skiter det sig. Hon börjar trippa & steppa. Förekomma mig och det tar TID innan vi hittar lugn & ro och kan förbereda nästa fattning. Det kommer kräva mycket träning för att jag ska kunna styra runt henne någorlunda på en dressyrbana. Hon känns och är verkligen en hopphäst, men jag ska försöka få någorlunda ordning på skiten så att vi åtminstone kan starta någon dressyrtävling om året med hyffsat resultat. I ärlighetens namn känner jag mig inte jättemotiverad, jag kan inte riktigt se oss på en dressyrbana och all den träning som är viktig inför ett program tar träningstid från annat som är viktigt. Det betyder inte att jag inte rider dressyr. Men dressyr för hästen och dressyr inför ett program skiljer sig. 
 
Gårdagens ridpass bestod utav många övergångar där jag testade mig fram med lite olika strategier för att hitta en avspänd och taktmässig trav mellan galoppfattningarna. Jag är nöjd med ridpasset som vanligt, hur kan man inte vara det? Jag & Ida-Holly gjorde vårat bästa. Som alltid. Men önskar jag att vi vore bättre? JA, haha. 
 
Palle fick en lätt aktivering på ridbanan igår. Löslongering. Bommar i både skritt & trav. 3-4 repetitioner i varje varv & gångart. Såg bra ut. Han rörde sig bra! 

Kommentera här: