KLIPPNING

Jag är så himla nöjd med att jag bara har behövt att klippa Palle en gång det senaste halvåret. Klippte honom tidigt i höstas (halvklippning) och eftersom att det var en så varm höst här kunde han ett bra tag gå utan täcke innan kylan kom.
 
Sedan har han gått med täcke i vinter såklart men nu har han de senaste två veckorna kunnat gå utan täcke igen eftersom att han har haft tillräckligt med päls. Så skönt att inte behöva ha täcke på dem flera månader i sträck tycker jag...Men nästa vecka tänkte jag faktiskt damma av klippmaskinen igen och klippa bort lite päls. Sista gången för denhär vinterpälsen! 
 
 
Jag har inte alls dendär maniska tanken om att bara för att man tävlar & tränar måste hästen vara helklippt från topp till tå. Det tycker jag inte alls skulle vara rättvist mot Palle som dessutom går ute mer än kanske 10 timmar på en dag och får lera/snö på hela benen. Olika passar olika hästar såklart, och givetvis beror det på hästhållningen också, men att hästen måste vara 100% hårfri för att den ska kunna hoppa en 110-klass har jag lite svårt för. Speciellt när det är skitkallt & dåliga framridningsmöjligheter. En totalnaken häst behöver ju ännu mer tid på sig att jobba igång eventuella kalla muskler & liknande.

Kommentarer:


Karin Lindblad:

Klok som en bok 😍 En gång fick jag för mig att klippa min dåvarande storhäst från topp till tå.. Samma dag gick vi omkull på asfalten när vi blev skrämda av en bil, och jäklar vilka brännsår han fick över hela benen 😭 Gissa hur mycket jag ångrade mig sen liksom...

skriven


Kommentera här: