FRÅGA

"Kan du inte skriva ett inlägg om hur Linus var när du fick honom osv? För visst har han varit/blivit påbörjad inriden men avbruten för han var stressad? För oss som är nya kanske de kan vara kul med ett inlägg om han! :-)"
 
Fick denna kommentar igår och visst kan jag berätta lite om Linus och även hur jag har jobbat med honom, ska försöka att inte göra detta inlägg för långt😀 Jag & mamma köpte Linus på Black Friday, vi hade sett film på honom tidigare och vi blev så förtjusta i hans spänstiga språng och fina rörelser. Jag hade alltså aldrig provridit honom..
 
Linus var inriden när vi köpte honom MEN hade problem med spänning samt kunde bli rädd, det visste vi. När han flyttat hem till oss och jag skulle gå upp på ryggen de första gångerna så fick han panik. Tredje & sista gången gick han jättefint till en början men sedan blev han rädd för något och då fick han panik över att han hade något på ryggen och då stack han med mig något så in i, där och då bestämde jag mig för att dra i handbromsen. Jag tror att hans osäkerhet i kombination med miljöombyte samt ändrat system gjorde honom i princip oridbar, det blev för mycket för honom helt enkelt. 
 
Linus visade egentligen många tecken på att han inte var redo, han var rädd för att bli påtagen täcke, sadel, ländtäcke gick inte alls och han stod inte still vid pallen till exempel. Dock trivdes han väldigt bra med sadeln när den väl satt på, men just rörelser vid & över ryggen gillade han inte.
 
Jag backade bandet rejält och under vintern tränade vi på massor utav saker medans han acklimatiserade sig mer hemma hos oss. Vi övade bland annat på följande:
 
*Basicövningar från marken, ibland ledde jag honom bara över en bom i några minuter på kvällen. De var han livrädda för i minst en månad, haha!
*Lastträning som han var superduktig med från start.
*Diverse "härdningsövningar" som till exempel paraplyträning & longering med ländtäcke.
*Promenader.
*Tömkörning & tömlongering.
 Bland de första gångerna, det har hänt lite sedan dess!
 
Tömkörning för bara någon vecka sedan.
 
*Läskiga små hinder & mycket mer. Så även om jag inte ridit så har vi tränat på massor utav saker!
 
Tidig vår fick han hänga med ut på tur som handhäst. Det älskar han! Under våren började jag att hänga på honom igen och i maj/juni så red jag på honom flera gånger men det har bara blivit skritt än så länge och han har varit superduktig. Han har varit blickstilla vid upp & avsittning. Inte reagerat något alls på det. Jag hoppas verkligen att det fortsätter så och att jag får ha lite tur med att han inte blir rädd för något (händer mycket vid & omkring min bana) för då är jag rädd att han kanske får tillbaka dendär "hjälp, det är något på ryggen"-paniken. 
 
Första gången som handhäst och det roliga är att han är mycket coolare än Palle. Palle tittar & hoppar omkring men Linus bara traskar på.
 
 
Linus är världens snällaste. Supersnäll att leda & hantera. Cool med att vara själv i stallet och väldigt lättlärd. Han stoppar själv in bettet i munnen och vill vara med och träna. Vi valde att ta tid på oss och nu har vi nått stora framsteg så jag hoppas verkligen att det fortsätter så för då sysslar vi snart med roligare saker än skritt😉

Kommentera här: