GÅRDAGENS TRÄNING I ORD

 
Nu kommer äntligen inlägget om gårdagens hoppträning för Jens! Andra gången vi tränar för honom och OJ så mycket det gav denhär gången. Precis som förra gången red vi ganska mycket banor för att förbättra min förmåga att RIDA galoppen. Palle är faktiskt väldigt mycket svårare att rida än han ser ut. Tror väldigt många skulle bli förvånade om de satt upp för jag kan ju se att det ändå ser hyffsat enkelt ut när jag rider honom.
 
Jag fick iallafall klart för mig att jag måste våga rida honom mycket tuffare.  Ännu mer ben och verkligen skapa galoppen utan att det blir springigt. Jag fick beröm för att jag hade ett riktigt bra öga och det leder till att jag skyddar Palle för mycket ibland. Två gånger låg vi något stort på ett ganska lågt räcke och då stannade Palle, men då fick jag bekräftat att Palle faktiskt bara var bekväm och lite stort kan han hoppa av utan problem. Jag har helt enkelt skyddat honom lite för mycket genom att placera honom där han allra bästa gillar att hoppa av ifrån, men självklart går det inte att undankomma att det ibland kanske blir lite annorlunda och då gäller det att Palle är med och gör det han ska istället för att skita i det. Så nu får jag jobba lite hårdare på att få honom mer uppmärksam och verkligen rida in bakbenen i sådana distanser så att han hoppar av & även bibehåller en bra språngkurva. För att kunna göra det MÅSTE han verkligen vara framme för skänkeln. En pigg häst som Palle, eller en het behöver inte alls vara framme för skänkeln vilket många tror. Det blir fortsatt jobb på detta i veckan!
 
Så skönt att ha någon kunnig som hjälper till med utvecklingen. Hade jag varit själv hade jag antagit att jag skulle varit mer EXAKT i min avståndsbedöming men istället var det inte alls ett särskilt dåligt läge & jag som istället måste bli mer tydlig och även strängare i dessa situationer. 
 
I övrigt gick träningen mer eller mindre som ett rinnande vatten. Fint flyt & många fina språng. Roligt tycker både jag & Palle. Innerskänkel mot ytterhand kändes bättre igår med om man jämför med förra gången. Mer igenom. 
 
Mamma filmade nästan inget denna gången, bara lite i början. Det finns att se på min instagram! Som ni hittar HÄÄÄR.

Kommentarer:


Emelie Andersson:

Alltid kul med träningar som ger mycket, man bara känner hur mycket man vill träna och träna :)

Svar: Ja verkligen! :)
Ellen

skriven


Jonna Elb:

Roligt att det gav mycket! Ni båda är jätte duktiga :)

Svar: Tack så mycket :D
Ellen

skriven


Kommentera här: