SÅ VUXNA

För det mesta när jag åker och rider mina extrahästar så har ägaren gjort i ordning dem när jag kommer eller precis när jag kommit dit. Ibland händer det att jag är där själv & rider när det gäller vissa utav dem. Var själv hos Dolly igår och hos Merry tidigare i veckan, till exempel. Var mörkt när jag red Dolly och det blåste nästan storm när jag red Merry men de var båda så trygga, duktiga & världsvana.
 
Då slog det mig verkligen hur "vuxna" de blivit, eller egentligen nästan alla hästar jag rider. När jag red Merry för första gången var han 4 år, några månader senare red jag honom på hans första tävling. Nu är han 6 år och har gått både 5 & 6-årschampionat med mig på ryggen.
 
Dolly var även hon ung första gången jag red henne, knappt grundriden, stressad & stora problem med vänster galopp. Sa åt min faster att inte köpa henne, haha! Hon är fortfarande inte helt lätt men väldigt trygg och funkar ju så himla fint nu. Är ju en så fin häst.
 
Diva red vi in 2015, när hon var 4 år. Att hoppa henne borta i början var hopplöst, haha. Men helt plöstligt trillade poletten ner. Sedan dessa har vi tävlingsdebuterat i dressyr och hoppning & ridit 6-årschampionat.
 
Dodo var grundriden och påbörjad inhoppning när jag började att rida honom förra året. Då var han 6 år.  Han har gått från klarhet till klarhet även han. Från superförsiktig, lite för tittig till full av självförtroende. Han har med sin ägare nu gjort flera felfria rundor på PaynJump.
 
Dolly & Dodo kan inte räknas till unghästar längre utan de är vuxna nu och nästa år som faktiskt är riktigt snart så blir ju både Diva & Merry även dem "vuxna" då de fyller 7 år. Och då är ju hela "mitt" gäng med extrahästar vuxna! Galet. De var ju nyss bebisar allihopa, haha.
 
Det har blivit mycket unghästar helt enkelt...Även min Palle köptes som en yngre förmåga, både han & Corven var 5 år när jag köpte dem. Även min första ponny Virvla var ungponny när jag fick henne och fina Lexie red jag från det att hon var 4 år tills att hon var 7. 

Kommentarer:


Johanna:

Tycker du rider alla 'dina' hästar så himla fint! Det är så mycket mer inspirerande att bläddra igenom din blogg än att titta på en Grand Prix klass. Iallafall i mina ögon. ;) Det hade varit jätteroligt och intressant att få se lite specifika övningar hur du jobbar för att dina hästar tex ska komma upp i den trevliga formen man ofta ser på dina bilder. Kanske i video med voice over? :)

Svar: Åh vad glad jag blir, tack snälla du!
Ellen

skriven


Ebba Carlström:

Håller med ovan! Super inspirerande att bläddra igenom här. Speciellt när det är så mycket och olika hästar att läsa om. Tycker verkligen om att läsa vad som hänt med Palle och se eran väg tillbaka till toppen. :)

Svar: Tack snälla du! Va roligt att höra.
Ellen

skriven


Kommentera här: