GÅRDAGENS PAY N JUMP - Dodo & Pärlan!

Gårdagens resultat:
 
Dodo 50cm: 0 fel.
 
Dodo 60cm: Ett stopp.
 
Pärlan 80cm: 0 fel. 
 
Tänker att vi börjar med Dodos två rundor. Vi har ju startat upp till 80cm med felfritt resultat varje gång. Men i Aneby och på lite mer "arena-aktiga" banor så blir han lätt väldigt spänd och det vet vi att han blir i Aneby och därför går han bara 50 & 60 när vi är där. När han blir spänd blir han extra tittig och ridbarheten försvinner direkt, därför är det viktigt att det är lätt att ta sig över hinderna när vi är där så att han får lyckas och kan komma därifrån med ett större självförtroende. 
 
Såhär hoppade han första gången i Aneby, det gjorde han inte denna gången. Stor förbättring!
 
Han hoppade runt 50cm ganska spänt men felfritt. Däremot var det inga ifyllnader eller annat "knas", bara små tomma räcken. Till 60cm plockades det in oxrar samt ifyllnader och därför fick vi ett stopp. Han blev lite spänd kortsidan innan och jag kände att vi tappade balansen, och när det helt plötsligt stod ett vågplank framför honom så fegade han ur. Men han hoppade snällt på försök nummer två och det var jag säker på att han skulle göra. Som ni ser tar jag det väldigt lugnt när han stannar. Tar några djupa andetag själv och går inte därifrån förens jag känner att även han landat lite och det gjorde han ju nästan direkt. Jag skyndar aldrig ifrån ett hinder som hästen tycker är läskigt.
 
Ni kan se det på filmen, det var 60cm jag valde att ta med. Ni kan se att han kommer igång mer på slutet. Där kändes det riktigt bra. Vi var supernöjda med honom!
 
 
Efter Dodos ritt kommer min & Pärlans i 80cm. Hon är ju lite svårare att hoppa borta än hemma. Kände på framhoppningen att jag inte alls hittade dragläget. Hon lyssnade framåt men bjudningen fanns inte riktigt där, hon kändes tom i handen och då är det svårt att få en bra känsla på hindret. Valde att inte hoppa fram mycket alls, utan mer bara gå in & köra. 
 
Jag & Pärlan igår.
 
På banan fick jag fram henne till handen och kunde styra runt henne väldigt okomplicerat. Hon gjorde exakt vad jag bad om och jag tycker att hon gjorde superbra ifrån sig. Jag valde att inte starta henne i 90cm när hon gått så bra i 80cm. Supernöjd med henne också!
 
Det gäller att hitta läget där man känner att man har henne i handen. Och ibland är det i ett lite lägre tempo. Jag försöker att rida i det tempot där jag får det, där det finns en liten "spänst" mellan bakbenen & min hand så att jag kan reglerna henne. Jag red till exempel ett extra galoppsprång på linjerna för att jag ville ha henne i mellan skänkel & hand. Att släppa tyglarna och driva fram henne i ett högre tempo bara för att funkar inte så bra, åtminstone inte hela banan runt. Då går hon bara isär och man kan inte riktigt påverka henne. Dels så kanske man inte får fram henne om man måste få fram henne och att bromsa en häst som är lite isär brukar heller inte funka så bra. Utan jag försöker att hitta det tempot där hon kan vara så "ihop" som möjligt så att jag får något att "rida på" så att jag kan placera henne som jag vill på hinderna och stötta henne om det behövs. 
 
Avslutningsvis vill jag åter igen säga att jag supernöjd med hästarna, så duktiga. OCH, det kommer mer bilder!!

Kommentarer:


Annie:

Så fint ridet!=)

skriven


Kommentera här: