HÄSTARNA IDAG

Snygg-Noppe!
 
Noppe & Melker ridna idag. Melker reds ett litet pass på banan, över bommar i skritt & trav. Han har blivit så fin! Jag hoppas att jag kan få med mig mamma någon dag så att hon kan ta några bilder på hans framsteg. Det blir ju väldigt korta & basic pass på honom. Han är ju inriden iår och är bara en bebis. Han påminner mig så mycket om Palle. Hade Palle varit en ponny så hade han nog varit Melker. 
 
Sen red jag Noppe. Började med att trava fram honom med lååång hals i ca 10 minuter i båda varv. Så att han fick komma igång i kroppen & frusta ut. Sedan satte jag mig ned i sadeln och jobbade honom lite i traven. I måndags blev han lite springig, kort & gick inte riktigt fram till bettet. Idag var det ett minne blott, lugn & fin takt, "svingade" över ryggen och suget i handen fanns där i båda varv och jag kunde enkelt rida runt honom på en större 8-volt utan att vi totalt tappade det. Han är en kort häst med korta muskler, det är viktigt att man hela tiden puttar fram honom till bettet och har en stilla hand, man vill inte ge honom en "ursäkt" till att krypa ihop. 
 
I galoppen har vi kommit längre och han galopperar mer igenom kroppen naturligt, vilket jag upplever att de flesta hästar gör på grund utav att galoppen har ett mer fördelaktigt rörelsemönster. I måndags red jag mycket förvänd galopp och hade honom ganska samlad. Idag red jag på framåt i ganska stora steg runt ridbanan i flera varv. Precis så stora steg som han kunde ge mig utan att jag red ifrån bakbenen och försatte honom i obalans. Hela tiden tanken att han ska vara "rund" & ta i uppåt-framåt så att musklerna verkligen får göra jobbet. Att springa fort hursomhelst kan ju alla hästar så det är inte det jag ute efter, såklart. Han var superfin där. Han har en superbra galopp verkligen! Traven går dock inte av för hackor den heller, den går att utveckla massor men Rom byggdes ju inte på en dag...Jättenöjd med dagens ridpass iallafall! Imorgon kör vi igen och då ska jag nog släpa fram några bommar. 
 
Förresten, Palles ben såg ganska bra ut idag. I bästa fall kanske vi kör ett lätt joggingpass imorgon! UPDATE! Benet är typ som det ska, MEN nu när jag tittade till honom i kväll igen var knäet lite svullet på samma ben...Vet inte om jag lyckats missa det innan (känns väldigt orimligt att jag skulle missa det när jag kladdat kyllera rakt på ??!!) eller om det tillkommit nu. Han är inte halt iallafall. Blir till att fortsätta att hålla koll & kyla. Kan ju vara alltifrån ett getingstick till att han slagit i det antingen nyligen eller i samband med det andra. 

Kommentera här: