VAD ÄR EN ENGELSK RIDKLASS?

Jag tänkte berätta lite mer om vad jag & Merry ägnade oss åt i helgen. Förutom att han visades på en "vanlig" utställning så fanns det även engelska ridklasser att delta i under dagen. Det är inte särskilt stort i Sverige och många vet inte vad det är så jag tänkte berätta lite mer om vad en engelska ridklass är och vad det är som bedöms. Jag har dock bara gjort detta en gång men jag tänkte att jag ändå kan skriva lite mer om mina upplevelser samt kopiera in lite allmän information som jag hittat på internet. 
 
 
Så vad är då en engelsk ridklass? "I de engelska ridklasserna bedöms hästen efter hur väl den passar till sin uppgift och ryttaren efter hur väl den rider. Man letar efter en häst som är harmonisk och lugn men som samtidigt kan jobba med en viss energi. Hästens rastyp, rörelser och utstrålning är viktiga komponenter i bedömningen. Man lägger en del vikt vid ekipagets puts också"
 
Det roliga med ridklass är att det finns klasser för dem som behöver ledare till dem som kan rida helt själva. I klassen med ledare förväntas även ledaren vara mycket stiligt klädd. Och är det en Welsh man sitter på (som jag) ska den ha en liten fläta i manen bakom örat. Helst ska hästen ha en engelsk nosgrimma och man rider utan schabrak. Istället har man ingenting alls (padd är tillåtet) eller så har man en vojlock under sadeln. 
 
 Såhär kan det se ut i "Lead rein" vilket innebär att ekipagen som ofta är supersmå & gulliga har ledare.
 
Jag & Merry red "Open ridden" vilket innebär att klassen är öppen för alla. Juniorer & seniorer tävlar mot varandra. Som jag nämnde i helgen rider man först i grupp. Sedan ett enskilt program för domaren. När alla var klara satt vi av och visade våra hästar för hand. Efter det sitter man upp igen och alla skrittar runt på ringen. Därefter berättar domaren vem de har som 1:a, 2:a, 3:a och så vidare beroende på hur många som är med i klassen. 
 
Här ser ni mitt & Merrys bedömningsprotokoll. Ponnyns uppförande & framåtbjudning är viktig men även ponnyns rörelser, lämplighet & rastyp/exteriör. Ni ser bedömingspunkterna på protokollet och domarens kommentar. 
 
Förutom att ställa upp i "Open ridden" så red vi även "Working hunter". Vilket är ganska likt "Open ridden" fast att man hoppar istället. Man börjar med att rida i grupp. Man ska visa hästen i skritt & trav i lätt sits. Sedan hoppar alla banan som är uppbyggd. "I "Working hunter" bedömer man hur lämplig hästen är för ”jaktridning”. Den ska ha bra kondition och ge sin ryttare en behaglig ridtur. Ponnyn/hästen ska ha en bra galopp, kunna skritta avslappnat, samt kunna hoppa med bjudning utan att rusa och riva. Hinderna är naturinspirerade men går att riva. Banan ska vara 6-8 hinder lång och efter sista hindret ska man visa upp en ökad galopp." 
 
 
Här ser ni vårat protokoll från hoppningen som vi vann. Efter att alla hoppat banan skrittade vi åter igen på en ring där sedan domaren bad oss ställa upp efter vår placering. 
 
 
Hoppas ni nu har fått ett litet hum om engelska ridklasser. Jag tror att det jag skrivit är rätt (hehe), annars får ni mer än gärna rätta mig. Det finns många olika klasser, betydligt fler än de jag nämnt här. Vissa är bergränsade till en viss ras och andra saker. Det finns såklart mycket mer att berätta om detta men vill ni fördjupa er mer tycker jag att ni ska googla. Regler & allmän information finns att läsa på internet.
 
I ärlighetens namn vet jag mer om engelska ridklasser efter detta inlägg än vad jag gjorde innan jag red dem, haha. Jag har länge vetat att de existerat och det var kul att testa på det. Fler här som ridit/rider engelska ridklasser?

Kommentarer:


marica:

Påminner lite, lite om western klasser vi har på western tävlingar, där har vi klassar där barn kan rida med en som leder hästen och det heter Lead Line klass ;) sen har vi också liknande denna klass, fast det heter Western Pleasure och det är ett såkallat Railwork när alla är på fyrkantspåret och speakern roppar ut gångart och domaren dömmer alla ekipage och i denna klass handlar typ allt om ryttare och hur den rider och hästarna vilja och liksidhet :)

skriven


Kommentera här: