LB ELLER LA?

Idag red jag & Merry igenom LA:1 för att jag skulle kunna bestämma mig om jag ska starta LB eller LA nästa tävling. Jag tycker att det kändes bra och eftersom att nästa tävling är i Jönköping där vi har tävlat dressyr flera gånger så passar det lite extra bra att starta LA. Vi är ju väldigt säkra i LB:n och jag tycker vi att vi gjorde alla moment i LA:n godkänt idag. 
 
Halt & hälsning.
 
Inledningen i LA:n är bland det svåraste i hela programmet tycker jag. Inridning i galopp och sedan direkt ned till halt. På Palle är det en annan sak men för de hästar som är påväg upp så är det ett ganska svårt moment. Men som tur är så är det tillåtet att de tar något enstaka travsteg under avsaktningen i LA:n, det ska de inte göra i klasserna som kommer efter det. 
 
Skänkelvikning.
 
Travdelen i LA:1 tycker jag är ganska trevlig. I traven ska man visa upp mellantrav, 10-metersvolter, skänkelvikning & att man kan lägga ner formen på hästen. Jag tycker att Merry gjorde hela travdelen väldigt okomplicerat. På sikt kan mellantraven bli bättre. 
 
Mellantrav.
 
Sen finns det självklart en skrittdel, och där ska man även visa upp att man kan rygga hästen. Jag ryggade bara Merry en gång idag. Han ryggade villigt & i form. Lite lite snett men annars bra! 

 
I galoppen är det åter igen 10-metersvolter som gäller, förvänd galopp samt mellangalopp. Jag tycker att Merry har en jättefin galopp och sätter vi de momenten så tycker jag att han är finare där än i traven. Men det är ganska jobbigt för honom och det är lättare hänt att vi kan få ett avbrott eller missförstånd i galoppen. 
 
10-metersvolt i galopp.
 
Förvänd galopp.
 
Vi fick till ett bra ridpass idag iallafall, det finns inte så mycket att säga. Han är en arbetsvillig & okomplicerad ponny💖 Han svarade väldigt fint på allt jag bad honom om. Det blev ju lite miljöträning idag med dessutom, han har aldrig varit på denna platsen innan. Det gjorde han bra, bästa Merry! Och tack ägare Johanna för fina bilder😘

Kommentarer:


Katarina:

Är det en welsh cob? Himla fin häst i alla fall :)

Svar: Ja, han är en godkänd Welsh Cob hingst! :)
Ellen

skriven


Kommentera här: