IDA-HOLLY & PALLE; gårdagens & dagens ridpass i ridhus!

Ida-Holly gick ett ridpass i ridhus igår och Palle gick ett pass idag. Ida-Holly var riktigt fin igår. Fokuserade på galopparbetet. Rullade på i flera varv. Valde takt, tempo & form anpassat för att hon skulle orka hålla igång lite längre. Hon fick absolut inte springa som hon ville, men hon behövde inte arbete på "gränsen" av vad hon klarar. Lekte lite med tempo & form. Red in på en 20-metersvolt då & då för att sedan rida runt fyrkanten igen. Kändes som ett väldigt lagom pass. Hon har fått ta i lite det senaste så det kändes bra med ett ridpass där jag inte bad om "lite till". Hon gav mig en väldigt bra känsla. Hon var väldigt harmonisk och det fanns inga sura miner så långt ögat kunde nå. Hon var glad, nöjd & fokuserad. Superduktig helt enkelt. Hon är fortfarande ganska svag i galoppen så det kändes bra att vi fick till det passet. Det var hennes första ridpass för veckan och det är inte omöjligt att det var det sista. Efter förra veckan dressyrträning och hoppträning kan hon behöva ta det lite lugnare. 
 
Palle har ju känts sådär det senaste. Eller sådär är ett förskönande ord. Det har känts dåligt. Det är svårt att förklara vad som känns dåligt, allt gör det. I synnerhet så är det brist på bärighet samt ryggversamhet. Det ger såklart utslag på allting, det är så väsentligt. Dessutom vill han förekomma mig samtidigt som han känns lite stressad. Knepig. Skulle kunna tänka mig att dessa fällningstider har ett finger med i spelet. Vi red dressyr i söndags (ridhus) samt dressyr i måndags på lilla ridbanan hemma. I tisdags löslongerade jag honom över bommar och igår vilade han. Nya tag idag. Tyvärr kändes han inte vidare bra idag heller, däremot så blev han betydligt finare under ridpassets gång än vad han varit de tidigare ridpassen. Alltid något. Förhoppningsvis är han snart sig själv igen. Som det känns nu så vet jag inte riktigt om vi kommer till start på söndag. Jag får se hur han känns på lördag. Imorgon får han vila eller löslongeras. Hade gärna skrittat ut en lång sväng men undviker det nu precis i början utav jakten. Vi får kämpa vidare! 
 

Kommentera här: