TÄVLINGSRESUME 2017 - SÖRKULLENS DIVA

Dags för årets första tävlingsresume! Vi börjar med Diva.
 
I vintras bestämde jag att jag ville debutera Diva i LA dressyr under våren 2017 och försöka att kvala henne till Ungponnychampionatet 2017 för 6-åriga ponnyer i dressyr. Diva reds in som 4-åring och fram tills i vintras hade jag i huvudsak bara hoppat henne. Jag ville gärna ha ett roligt mål med Diva och hon kändes inte redo för att matchas mot ett championat i hoppning men dressyren kändes rimlig med lite träning.
 
Diva & jag i våras. Här började vi precis att känna på "rörelserna" i LA. 
 
Vi red vår första tävling för året i Bratteborg där vi även debuterade LA. Vi skrapade ihop 57% efter ett program där vi genomfört rörelserna godtagbart men Diva var däremot ganska ofokuserad vilket inte var konstigt med hennes bristande rutin. 
 
Några veckor senare red vi nästa kval i Ölmstad. Diva var mycket bättre denna gång, vi hade två större missar men skrapade ihop strax under 63% vilket innebar att vi hade vårt första kval till ungponnychampionatatet!
 
Start nummer tre gjorde vi i Heda. Vi red ihop 59% och jag hade en ganska fin känsla. Jag tyckte vi fick lite snålt betalt och när vi dessutom hade några mindre missar så räckte det tyvärr inte riktigt ända fram.
 
I vår fjärde start satte vi det sista kvalet till Ungponnychampionatet! Det var första tävlingen ute och Diva blev ganska matt i värmen. Ritten var kanske något tråkig men samspelt och jämn. Vi belönades med 63% och var där med färdigkvalade.
 
När vi kvalat färdigt hade vi en längre period då Diva både fick en liten vila + tränades på som aldrig förr mot höstens championat!
 
Under sommaren började det växa fram register i traven. Helt plötsligt hade vi jobbat fram en superfin mellantrav, tyvärr har jag varken fått en riktigt bra film eller bild på det men man kan ändå ana framstegen i filmen från Ungponnychampionatet även om vi kan ännu bättre.
 
Innan det var dags för att åka till Championatet så åkte vi till Grankärr för ett sista genrep.  Där gjorde vi vår kanske sämsta ritt någonsin. Diva var precis som när vi tävlade för första gången. I själva verket hade man kunnat tro att hon aldrig varit utanför sitt egna hem, haha. En riktig flopp med poäng därefter, 55%.
 
Men lagom till Ungponnychampionatet var hon tillbaka! Hon presterade på topp båda dagarna. Dessutom var det första gången hon tävlade två dagar i stäck. Vi slutade totalt 5:a med procent på strax under 68% första dagen och något lägre dag två. Vi var så nöjda med henne!
 
Under detta året klev verkligen Diva mer & mer in i sin roll som tävlingsponny. Jag är jätteglad över att vi lyckades kvala, vi hade bland de sämsta kvalprocenten men väl där visade vi att vi hade där att göra genom att slutade på fin 5:te-plats! Ifall ni vill läsa om förra åretes tävlingsresume med Diva så hittar ni den HÄÄR.

Kommentera här: